Till Vövs medlemmar!

Det är med stor sorg VÖVs Styrelse vill meddela att Lars-Erik Ulfvin lämnat oss. Lars-Erik var en av de som bott längst här ute och som bidragit och hjälpt till med så mycket  bl.a i egenskap av hamnkapten och ordförande i vår förening. Med honom försvinner en del av den generation som hjälpt till att utveckla Överby i årtionden.
I enlighet med Lars-Eriks önskan att uppmärksamma Sjöräddningssällskapet kan de som vill, liksom VÖVs styrelse tillsammans med Vägföreningen, hedra hans minne med en gåva.

Bg. 900-5000

Arne Pettersson

21 January

Lars-Erik Ulfvin har lämnat oss efter 78 år på Överby.

Lars-Erik kom till Överby 1940, som fyraåring från Kalvsvik.
Föräldrarna livnärde sig delvis av fiske, så redan som liten lärde han sig allt om fiske och hantera nät och skötar.
Gick 7 år i Vindö skola, ja på den tiden gick man till skolan, cyklade eller åkte skidor.
Efter skolan fick han hjälpa till hemma, senare blev det att prova på olika yrkesutbildningar, men han blev brevbärare, fick hyra rum och flytta till storstan.
På sommaren hjälpte han Englunds att köra passbåtarna mellan Kalvsvik och Vindö.
Tog körkort köpte bil och flyttade till Överby igen. Pendlade till jobbet, först båt till Kalvsvik sen bilen.(Djuröbron kom 1962)
Det blev fru familj villa, fick jobb på Stockholms Enskilda bank, började med att köra bankbuss, sedan kassörsutbildning blev avdelningschef,
avdelningen växte, så när han tog pension 1993 var han direktör med sjuårig folkskola.
Nu blev det Överby igen.
Lars-Erik var ordförande i Villaägareföreningen ett tag på 90-talet, det satt sådana avtryck så många trodde han var ordförande för evigt.
Hjälpte oss i Överby handel när vi skulle ha ledigt/semester, körde taxibåt och postbåt åt Anders Green, jobbade lite på Vindövarvet med att rusta ut båtar, så var det fisket förstås och alla idéer han hade om vad som behövde göras på Överby och framför allt i Överbyviken.
Under de sista åren hade han svårt att gå, men han skulle ner i båten och köra den, för fisket kunde han inte släppa.

Lars-Erik dog den 9 januari 2019 och lämnar ett stort tomrum efter sig och förstås många fina minnen.

Arne Pettersson